Cakes made to make you smile

torsdag 31 januari 2013

Musiktårta till Gun

Tjenare!

Förra helgen firades en arbetskompis mamma och givetvis stod tårta på födelsedagsmenyn.

Gun, som mamman heter, är en musik-människa, jobbar med radio, sjunger och spelar på sin fritid, ja, hon kan det där med musik helt enkelt.
Så musik-tema på tårtan föll sig naturligt.

Vidare instruktioner sade att Gun gillar svart, vitt och rött.

Detta blev resultatet...

              Jag klantade mig och insåg när jag la på marsipanen
att jag kavlat den för tunn.
Det innebär att ytan blir väldigt lätt "bubblig" och ojämn, särskilt
när man spacklar med grädde, som jag oftast gör.
                      

Ett nothäfte i svart som jag målat små noter i samt pudrat lite med guldpulver
En mikrofon och hennes namn i rött.

Runt kanterna målade jag streck samt satte dit olika typer av noter

 En stor g-klav fick också pryda tårtan.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten
fylld med Ultimate choclate frosting och blåbärsmousse
spacklad med grädde och täckt med marsipan
Allt övrigt var också marsipan.

Ultimate chocolate frosting

9 dl florsocker
2,5 dl kakaopulver
180 g mjukt smör
1,25 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker

Blanda allt i en skål. Jag brukar köra med elvisp.
Detta räcker till en tårta ca. 24 cm i diameter eller ca 20 muffins.

Detta får räcka för idag. Hoppas alla får en god helg :)
/Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar