Cakes made to make you smile

måndag 14 januari 2013

Matildas tårta

Hej!

Igår fyllde en tjej vid namn Matilda 11 år. Grattis! :)

En arbetskompis mamma frågade mig om jag ville göra en tårtan till kalaset
och vem tackar nej till att göra en tårta!? Så länge tiden finns, vill säga. 

Matilda gillar hästar och färgen rosa. Det var den info. jag utgick från när jag gjorde tårtan.



En rosett gav jag mig på att göra för första gången

Här är hästen jag lyckades göra. Satte några guldkulor på remmen över mulen
. Har sett att vissa träns är dekorerade på det viset.  

Jag får hålla tummarna för att Matilda gillar att hoppa med hästen
eftersom jag gjorde några hinder som fick ligga bland blommorna.

På bandet runt tårtan satte jag små hästskor.
Lite "pillergöra" att göra skorna men hade inte velat att bandet skulle vara utan dem. 

Bokstäverna och ettorna hade jag penslat i guldpulver. 

Rosetten var limmad med eftersom tårtan skulle fraktas några mil innan förtäring satte jag en knappnål
genom den för säkerhetsskull.
 (Viktigt att berätta om ev. nålar i tårtan till de som ska äta den!)
Rosetten hade jag penslat med guldpulver just vid knuten på öglorna
och längst ner på de två banden.
Synd att det syns så dåligt på bilden. 
Tårtan var bakad av vanlig tårtbotten, 1,5 sats. 
Fylld med nutellaglass och hallonmousse
Spacklad med grädde och täckt med marsipan.
Alla dekorationer var gjord av marsipan.

Hoppas Matilda och övriga blev nöjda med tårtan :)

 Ha det gott!
/Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar