Cakes made to make you smile

måndag 7 januari 2013

Lillebrors tårta

Hej!

Min kära bror fyllde 19 år igår, tänk att tiden går så fort...
Grattis till min stora lillebror!

Han önskade sig i alla fall en helt vanlig jordgubbstårta. Antar att han är lite less på alla mina
tårtor som ser ut som traktorer eller är täckta med färgglad marsipan.

Jag frågade om jag inte skulle göra en tårta som ser ut som en lastbil, en kopia av den lastbil han brukar köra, men fick ett blankt NEJ. 

Fyllningen då? Jo, det skulle vara vanlig köpt chokladpudding och vaniljkräm. 
(Sånt där pulver man blandar med mjölk)

Ja, vad gör man inte för sin bror...

Jag kunde inte hålla mig från att i alla fall göra en blomma av jordgubbarna
 och spritsa grädden på sidorna.

Jag strödde på lite guldkulor och i mitten av blomman satte jag några hallon.


som sagt så var den fylld med chokladpudding och vaniljkräm
Det var en vanlig tårtbotten.
Jag har börjat göra 1,5 sats av tårtbotten-receptet för att få lite höjd på tårtan och för att inte den mellersta bottnen ska "förvinna".
Jag vill att det ska se "fint" ut när man skär i tårtan, att lagren syns tydligt. 
Man får bara vara noga med att lägga på rikligt med fyllning så inte tårtan blir för torr, annars kan man fukta bottnarna med lite koncentrerad saft innan man lägger på sin fyllning. (Men inte för mycket saft)

Detta var nog allt för denna gång!
Ha det bra!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar