Cakes made to make you smile

torsdag 28 mars 2013

Victorias Ice Age tårta

Hejsan!

Igår fyllde en tjej vid namn Victoria 20 år.
Att fylla 20 år är faktiskt ganska stort och bör firas ordentligt, jag menar här snackar vi systembolaget, krogen på lördagar, körkortets prövotid börjar förhoppningsvis gå mot sitt slut, du går från tonåring till vuxen o.s.v.

Hur som helst fick jag förfrågan via min bror att göra en tårta till hennes stora dag och givetvis, klart jag vill.

De skickade en bild till mig på en tårta de hittat på internet. På den tårtan fanns ekorren (?) från filmen Ice Age samt nöten denna ekorre alltid förgäves försöker fånga. Önskemålet var alltså en liknande tårta som på bilden de skickade. KUL!

Efter att jag gjort denna tårta har jag insett att jag måste utöka mitt antal pastafärger till en massa fler nyanser och färger. Jag kunde inte fixa de exakt rätta färgerna som ekorren har i filmerna vilket störde mig otroligt, men här har ni i alla fall resultatet:

Stommen i ekorren och nöten är av rice krispies treat, skriver mer om det längre ner.

Nöten blev ändå ganska tung och den är både limmad och fastsatt med okokt spagetti, trots det har den här glidit lite.

Som ni ser blev färgerna lite underliga på ekorren, men tårtan går nog att äta ändå.

Fick klippa till tårtbrickan för att den skulle rymmas i kartongen, blev oerhört snyggt!

De nyinköpta kartongerna som gör att du kan se vad som finns inuti. Bra när du fraktar så du kan hålla koll.


Den skräckslagna blicken fick jag till ganska hyfsat i alla fall :D

Tårtan bestod av vanlig tårtbotten
Fylld med nutellaglass och jordgubbsmousse
Spacklad med grädde och täckt med marsipan
Dekorationerna är av rice krispies treat och marsipan 
målade med pastafärg utblandad med alkohol.

Jag återkommer i ett senare inlägg om rice krispies treat. Hur det funkar och naturligtvis med recept.

Grattis än en gång Viktoria! Jag gör gärna din 30-års tårta också :)

Ha det så bra!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar