Cakes made to make you smile

tisdag 12 mars 2013

Godistårta till Rikard

Hej!

Idag fyller en av mina kära kusiner 11 år.

Han ringde mig för några dagar sedan och frågade om jag ville göra en tårta till hans födelsedag
och vem kan neka ett barn liksom?
Nä, självklart ville jag göra en tårta.

Han ville att den skulle vara täkt med blå marsipan men samtidigt skulle det också vara godis på den.

Jag tänkte ett tag på hur det skulle gå till men kom sedan på att jag skulle testa att göra tårtan så att det ser ut som att den är fylld med godis. Ett annat önskemål var att en viss kaliber på jaktammunition skulle stå på tårtan (!)
Jakt är ett stort intresse för Rikard och barn har ju sina egna idéer :)

Detta blev resultatet. Blev inte så nöjd då marsipanen fastnade i mattan jag kavlar ut den på. Detta kan bero på att jag just före jag kavlade hade färgat den med pastafärg. Marsipanen blir då lite lösare vilket gör att den lätt fastnar, man ska låta marsipanen "vila" ett bra tag efter färgning för att slippa olyckor.

Tårtan blev därför väldigt ojämn i ytan och grädden som tårtan var spacklad med gled runt allt för mycket innan jag fått lös marsipanen från "kavelmattan".

Här ser man hur ojämn marsipanen blev.


Nu blev det såhär igen. Jag kan inte vända bilden rätt. Hoppas ni kan se bra ändå.

Tårtan bestod av vanlig tårtbotten
Fylld men vaniljkräm och chokladmousse (recept kommer senare)
Spacklad med grädde och täkt med marsipan.

Ja, det får räcka för denna gång. Recept på fyllningarna kommer snart :)
Ha det så bra!
/Sara

2 kommentarer: