Cakes made to make you smile

söndag 17 mars 2013

Recept på fyllningarna i Rikards tårta

Hej!

Här kommer recepten på fyllningarna i Rikards tårta, som jag lovade lägga ut.

Vaniljkrämen har jag lånat från bloggen Baka liten kaka och går att hitta här.
Det är en ganska enkel kräm att göra och det behövs inte så mycket planering eller tid.

Vaniljkräm

3 gelatinbald
4 dl mjölk (gärna så fet som möjligt)
1 äggula
0,5 dl potatismjöl
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl grädde

Blötlägg gelantinbladen.
Mät upp mjölk, äggula, potatismjöl och socker i en kastrull.
Värm upp blandningen under konstant omrörning tills krämen blir tjock och små bubblor bildas men var noga med att krämen inte börjar koka.
Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet. Lägg bladen i den heta krämen och rör tills de smält helt.
Låt krämen svalna.
Vispa grädden och vänd ner den i krämen tillsammans med vaniljsockret.

Chokladkrämen i Rikards tårta hade jag inget recept på. Jag ska ändå försöka skriva ungefär hur jag gjorde den men som sagt kan man själv välja lite hur man själv vill göra den.

Chokladkräm

ca. 250 g mascarponeost
150 g smält choklad (jag hade Fazers mjölkchoklad)
ca. 2 msk socker
2 dl grädde

Rör samman mascarpone, socker och den smälta chokladen.
Vispa grädden och vänd sedan ner den i chokladblandningen.

Jag brukar inte ställa in den i kylen efteråt utan försöker använda den så fort som möjligt då krämen kan bli ganska fast efterhand som chokladen svalnar.

Ja, det blir inte mer än så för denna gång. 
Snart kommer mer... :)
Ha det så bra!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar