Cakes made to make you smile

torsdag 9 maj 2013

Min hjärtligaste tårta någonsin

Hej!

För en tid sedan fick jag en förfrågan om att göra en tårta, kul tänkte jag.
När jag sedan fick förklarat för mig hur tårtan skulle se ut, till vilka tårtan skulle ges och i vilket syfte
den skulle göras insåg jag att det inte bara skulle bli kul, jag kände mig också hedrad.

För mig är tårtor viktigt, jag anser inte att vissa högtider eller liknande kräver mindre kärlek bakom skapandet av tårtan. Om någon ber mig göra en tårta till just deras speciella tillfälle lägger jag ner allt för att det ska bli så bra som möjligt, jag är ingen expert, jag gör bara så gott jag kan.
Denna tårta kändes ändå väldigt speciell att göra. Tårtan skulle ges till människor som räddar liv, dagligen, nämligen till de på Thoraxkliniken vid NUS i Umeå.
Han som frågade mig om jag kunde göra en tårta har nyligen genomgått en bypass-operation och ville visa sin tacksamhet genom att ge de på avdelningen en tårta. What a thing!

Tack igen för att jag fick äran att göra denna tårta!


Tårtan ser alltså ut som ett människorhjärta med tillhörande delar, som ex. aorta.




Själva kranskärlsoperationen då nya kärl sätts in finns också med, de blå och röda kärlen. 



Tårtan bestod av vanlig tårtbotten
Fylld med nutellaglass och jordgubbsmousse i två och tre lager
spacklad med mjölksmörkräm smaksatt med vanilj (recept nedan)
täckt med marsipan.

Jag använder oftast grädde då jag spacklar mina tårtor, men denna valde jag att spackla med smörkräm för att få den lite mer stabil då det var så många nivåer på tårtan.

Mjölksmörkräm

1 burk kondenserad mjölk (397g)
450g osaltat smör, rumsvarmt
vaniljessens efter smak

Vispa ihop kondenserad mjölk och smör i ca. 5 min, tills du får en krämig konsistens,
Vispa ner vinljessensen.
(Den kondenserade mjölken ska alltså inte kokas innan. Öppna bara burken och använd mjölken som den är.)

Hjärtligt tack!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar