Cakes made to make you smile

söndag 18 november 2012

Dammsugare eller Arraksrullar (?)

Hallå!

I onsdags bakade jag dammsugare. Har gjort det tidigare och visste att det är lite "pillergöra", så att säga.

Har även köpt lite nya prylar vad gäller bakningen så jag passade på att prova utsticks-skenorna för bokstäver, eller vad man ska kalla dem. Därför har jag dekorerat mina dammsugare med en bokstav, bara för att få prova lite.

Dammsugare

100 g margarin/smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
3 dl småkaks- och sockerkakssmulor
    arraksessens eller punch efter smak
250-300 g marsipan
choklad till garnering

Rör smör, florsocker, vaniljsocker och siktat kakao poröst
Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt blandats väl.
Smaka av med arraksessens eller punch.
Rulla ut degen till ca. 5 cm långa bitar.
Klä dem med kavlad marsipan.
Doppa ändarna i smält mörk choklad.


Tips: Jag använder oftast ströbröd när jag bakar dessa. Detta kan dock vara väldigt uttorkade, använd därför aningen mindre ströbröd eller lite mer smör än det som står i receptet.
Längst ner ser ni också en bild på mitt snapsglas fyllt med smält choklad, så som jag gör när jag doppar mina damsugare i choklad.

Detta blev resultatet.
Lite smått "hemabaksslarvigt" men ack så charmigt!


Ja, så var det ju dessa bokstäver. Det blev inte så fint kanske, men syftet var att få träna.

Såhär såg det ut, skenorna med bokstäver.
Lite kluriga att använda, men med lite övning blir det bättre och bättre :)

Det är alltså marsipan i grönt och rött jag använt.
 Denna marsipan har jag inte färgat själv utan det är
färdigfärgat.

Såhär gör jag när jag ska doppa lagom små ting i choklad.
Ofta smälter man choklad i en större skål som gör att djupet inte blir tillräckligt för att kunna doppa med bra resultat.
Använder mina snapsglas mer till detta ändamål än till att dricka snaps i. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar