Cakes made to make you smile

måndag 5 november 2012

Dålig uppdatering, desto godare kaka!

Hejsan!

Ja, jag får börja med att ursäkta min dåliga uppdatering. Har haft det lite stressigt och varit sjuk men är nu på bättringsvägen :)

Förra helgen bakade jag bland annat denna paj till efterrätt då Emma och Fredrik var här på middag.


Ja, jag vet...jag kom inte ihåg att ta ett bild av pajen innan vi hunnit smaka av den, men men...

Det är en väldigt god paj, och trots att det ska vara tryffel är den inte så stark i smaken, vilket jag gillar!

Konjakstryffelpaj
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
3 msk kakao
1 äggula

Fyllning:
300 g ljus blockchoklad
2 dl vispgrädde
2 msk konjak
75 g mjukt smör

Pajdeg:
Smält smöret i en kastrull på låg värme
Tillsätt mjöl, florsocker, kakao och äggula och blanda till en jämn deg med en gaffel.
Tryck ut degen i en pajform.
Ställ i kylen ca.30 min.
Nagga sedan pajskalet i botten och grädda på 200°C i 10 min.
Låt svalna.

Fyllning:
Hacka chokladen
Koka upp grädden och konjaken.
Ta från värmen och rör ner chokladen, rör tills den smält helt.
Tillsätt sedan smöret i små klickar. Blanda noga.
Fyll pajskalen med tryffeln.
Låt svalna och sedan stelna i kylskåp. Kan göras två dagar i förväg men passar ej att frysas.

Kommentar: Även i detta recept brukar jag använda Fazer choklad, ungefär 200g Fazer och 100g av annan ljus blockchoklad, för mig blir det oftast Odense.

Jag ursäktar dessa extremt fula bilder. Jag kan inte sluta förundras över hur fantastiskt icke-fotogen denna paj blev och hur vi har karvat i pajen på ett otroligt kreativt sätt, men men..

Tror jag i tidernas begynnelse hittade detta recept i typ en Allers tidning, kanske mormors. Detta var några år sedan, hade aldrig gjort den förut för en typ ett år sedan då jag gjord den till byns syjunta. (ja, det finns en syjunta här där jag bor trots året 2012, jag tycker dock det är mysigt)
Tanterna i syjuntan blev lyriska och ville ha receptet :) Då började jag göra den lite oftare.

Ta hand om er!

Mvh
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar