Cakes made to make you smile

onsdag 24 oktober 2012

Kokosglass med Chokladkross

Tjenare!

Ursäkta den dåliga uppdateringen. Jag har så mycket plugg just nu så det finns lite tid för annat, tyvärr.
(Jag pluggar matte för att kanske en dag kunna ta mig in på veterinärprogrammet vid SLU)

Ja, då var det ju glassen som detta inlägg ska handla om, som rubriken så ogenerat avslöjar.

Jag fick äggulor över då jag gjorde makronerna och tänkte då att lite glass skulle sitta fint.

Detta är ett recept från den omtalade tidningen BAKA, dock lite omgjort då jag inte hade kokosmjölk hemma. Jag tillsatte en äggula extra istället.

Kokosglass med chokladkross

3 äggulor
60g florsocker (1dl)
300g vispgrädde (3dl)
15g kokosflingor, rostade (2msk)
100g choklad, finhackad

Rör ihop äggulor och florsocker.
Vispa grädden och rör ner den tillsammans med den finhackade chokladen och kokosflingorna.
Häll smeten i en form och täck med plastfolie.
Frys i minst 4 timmar och rör om några gånger under tiden.
  
Här har vi glassen efter att den varit i frysen 1 timma och jag har rört runt lite :)


Här äter vi glassen tillsammans med mammas rabarberkaka. Blev kanongott! 
Jag älskar när glassen är sådär halvsmält!  

 Här har jag hällt upp en del av glassen i en tom SIA-glass burk, redo att frysas igen efter att vi ätigt av den första gången. Det är inga problem att frysa den igen!

Ja, ta och gör denna glass nu och njut :)

Ha det gott!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar