Cakes made to make you smile

måndag 24 september 2012

Diverse tidigare bakning

Tja!

Tänkte lägga upp lite av mina tidigare projekt vad gäller bakning. Jag älskar att göra tårtor, är det som är absolut roligast. Problemet med det är att jag inte kan göra en massa tårtor hela tiden som ingen vill ha, blir därför överlycklig om någon ber mig om att baka en tårta :)

Gillar givetvis att baka annat än tårtor också, men gärna sådant som man kan pyssla lite med, kanske garnera eller liknande. Under varje bild ska jag försöka lägga upp receptet så gott det går. Vill påminna om att jag inte allt är en van blogganvändare, mycket kan gå fel.

Vill passa på att tipsa om TV-programmet Hela Sverige Bakar som sänds på sjuan varje torsdag kl. 22.00. Ett bra program som även förklarar en del knepiga saker man kan stöta på inom bakvärlden.
Klicka på länken så kommer ni till tv4:s hemsida för programmet.

En vanlig gräddtårta till min mormors 70-års dag för ganska länge sedan.


Bilden blev upp och ned, fattar inte varför. Hoppas ni har överseende med detta!
Receptet på tårtbotten finns här.
Minns tyvärr inte fyllningarna. rosorna är av marsipan. Löven och siffrorna av smält spritsad och stelnad choklad. 

Gjorde två små tårtor till midsommar. 



 Tror bilderna är på samma tårta, men de såg lika dana ut ändå.
Kom inte ihåg om locket var av marsipan eller sugarpaste. Den är spacklad med grädde. Blommorna är av marsipan och sugarpaste.
Samma recept på tårtbotten. Delade en rektangulär botten i två små. 
När man sätter fast blommor på detta sätt kan man bara pensla lite vatten under dem så fäster de på underlaget. Jag har ätbart lim jag brukar använda för att vara säker om man t.ex. ska frakta tårtorna långt.

Pappas födelsedagstårta den 2 Juli.



Blev inte helt perfekt täckt denna tårta. Kan bli så när man spacklat med grädde och samtidigt är stressad när man lägger på locket som är av marsipan. Blommorna är av marsipan och sugarpaste. (SP) Hade tänkt att 53 skulle bli lite mer spexigt, om ni fattar, men hann inte fixa något utan skrev bara dit det med en glitterglasyr. 
Samma recept på tårtbotten även här.
Täckta tårtor kan vara knepiga att göra. Se till att kavla ut marsipanen eller SP:en till ett lock som är ganska mycket större än själva tårtan. När locket sedan ska på finns mycket marsipan som man kan skära bort och kanterna blir fina och man minskar risken för stora veck.  


Fredriks 32-års tårta i våras.



En arbetskompis man fyllde år och hon bad mig baka en tårta. Tre lager fyllning och ingen choklad var kraven. Han gillade blått också fick jag veta. Detta blev resultatet. Kanske lite barnslig till en 32-årig industriarbetande jägare, men han tyckte i alla fall att den var god :)

För mig var det lite roligt. Har aldrig gjort en gräddtårta med SP-dekorationer på. Var rädd att SP:en skulle blattna upp, men jag penslade smält smör under varje blomma som ett skydd mot grädden. Några timmar senare infann tårtan sig två mil bort på köksbordet hemma hos Emma och Fredrik, fortfarande med fina blommor. Det går alltså alldeles utmärkt att dekorera gräddtårtor med SP.
Det svåra med grädde är att SP smälter när det kommer i kontakt med det. Som en fordring mellan dessa två komponenter kan man pensla smält smör. Smör räddar nämligen SP från att smälta.
Om du spacklar en tårta med en smörkräm behöver man inte fordra locket något.
Samma sak gäller t.ex. SP dekorationer på cupcakes. Tänk efter vad du har för frosting. Måste jag pensla med smör eller inte? Innehåller frostingen smör behövs det inte.   


Här ser man tårtan på ett kort timmarna efter den färdigställts. 
Bakade faktiskt mer av det som finns på detta bord, dock inte den andra runda tårtan snett bakom min. 


När vi nu sett fikabordet kan jag passa på att visa en bild på några av de cupcakes som syns på bordet längre bak. De gjorde jag färdiga hemma hos Emma så de inte skulle förstöras på vägen. 

Cupcakes till Emmas 31-årsdag.



Passar på att kasta in två bilder på några av de cupcakes jag gjorde när Emma fyllde år i sommras. 


Gjorde även några små maränger till kalaset. 

Fler bilder och recept på sådant jag gjort tidigare kommer senare. Måste föröka få ordning på detta först :p 

Mer recept kommer!

Lev å må!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar