Cakes made to make you smile

onsdag 26 september 2012

Diverse tidigare bakning 2

Hejsan!

Här kommer lite mer bilder på sådant jag gjort tidigare.
Ber om ursäkt att recepten dröjer. Ska försöka lägga upp dem så snart som möjligt :)

Kladdkaka




Mamma bad mig baka en vanlig kladdkaka som hon kunde ta med sig på jobbet en fredag. 
Självklart kunde jag baka en kladdkaka, självklart blev den kanske inte jätte vanlig, men men...
Är en kladdkaka med chokladkräm och mini-marshmallows på. Har spritsat vanlig nutella runt kanterna. 
Blev så lycklig när jag hittade påsar med färgade mini-marshmallows på ica MAXI, går ju att använda till så mycket...

Kladdkaka

100 g smält smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
4-5 msk kakao
1,5 tsk vanillinsocker
½ krm salt
150-200 g smält choklad 

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm ø
Rör ägg och socker poröst.
Blanda i sirapen och tillsätt allt övrigt.
Rör till en jämn smet.
Grädda mitt i ugnen på 175°C i ca. 13 min.

Kommentar: Jag använder ofta Fazer choklad när jag bakar. Är 100g chokladkakor i blå förpackning. Tycker smaken av den blir väldigt god i bakverk. 
Att tiden i ugnen är 13 minuter är för att kakan då är extra kladdig. Den måste då svalna innan man kan skära i den så den inte flyter ut helt. Detta är givetvis en smaksak. Själv tycker jag det är supergott med väldigt lös kladdkaka :)
Brukar även ha i ca 100g grovhackad choklad i smeten också. Man kan aldrig få för mycket choklad...




...som att garnera cupcakes med t.ex. 
Detta är dumlemuffins spritsade med vanlig grädde som jag gjorde förra veckan.

Dumlecupcakes

3 st ägg 
2.5 dl socker 
1 tsk vaniljsocker 
50 g smör 
1 dl gräddfil 
2 msk kaffe 
2 tsk bakpulver 
4 msk kakao 
0.5 tsk salt 
1.5 dl vetemjöl 
200 g mörk 85 % choklad 
2 dl cashewnötter 
2 dl marshmallows 
2 dl dumlekolor 
108 g nötcrème 
12 st muffinsformar 

Sätt ugnen på 175 grader.
 Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker så det blir pösigt.
 Smält smöret och häll i kaffet, chokladen och gräddfilen.
 Häll detta i äggblandningen.
 Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt, vänd ned det i smeten.
 Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.
Hacka dumlekolorna, marshmallows och cashewnötterna och lägg i muffinsen.
 Grädda i ugnen ca 15min. Klicka ut nötcrèmen och lägg på marshmallows och dumle.

Kommentar: Jag hoppade över marshmallows i smeten. Var rädd att det skulle bli för mycket av det goda så att säga. Jag kan säkert ha fel men var rädd att man inte skulle kunna urskilja vad som egentligen var i muffinsen om det blev för mycket. 
Hade inte heller 80%:ig choklad. Tog 100g mörk och 100g ljus Odense choklad. 


Röda vinbärsrutor



Detta är ett recept från tidningen BAKA som jag prenumererar på, för övrigt en "kanontidning".
Har ju vinbärsbuskar på gården och har så många gånger gått förbi och känt att det är slöseri att så mycket bär ska gå till spillo.
Mamma gillar maräng så detta fick bli något jag kunde ge till henne. 

Vinbärsrutor

      80 g äggula (från 4 stora ägg)
       220 g strösocker (ca 2,5 dl)
       5 g vaniljsocker (ca 1,5 tsk)
      350 g vetemjöl (ca 6 dl)
      10 g bakpulver (ca 3 tsk)
    4 g salt (ca 0,5 tsk)
    250 g mjölk (2,5 dl)
    15 g vatten (ca 1 msk)
150 g smält smör

maräng
160 g äggvita (från 4 stora ägg)
260 g strösocker (ca 3 dl)
5 g vaniljsocker (ca 1,5 tsk)
300 g röda vinbär 

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa äggvita och strösocker fluffigt.
Vänd ner mjölet blandat med vaniljsocker, bakpulver och salt.
Tillsätt det smälta smöret samt mjölken och vattnet; vispa till en jämn smet.
Smöra och bröa en långpanna (ca 30x40cm) och fyll smeten i den.
Grädda i ca 15 min.
Vispa under tiden ihop äggvita och strösocker till en hård och smidig marängsmet.
Vänd försiktigt ner vaniljsockret och de röda vinbären.
Ta ut kakan ur ugnen, bred försiktigt ut marängen över den halvgräddade kakan.
Ställ in i ugnen igen i ca 5 min, tills marängen fått fin färg.
Skär kakan i bitar och dekorera med färska röda vinbär.

Kommentar: Skär inte kakan i bitar direkt. Det gjorde jag vilket resulterade i att marängen drog ihop sig lite när den blev sval. Själva kakbiten blev inte helt täckt med maräng vilket såg lite konstigt ut.

Får räcka för denna gång. Kommer mer senare. 
Ha det så gott. Ta hand om er!

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar